Елеватори на Півдні України: реалії сьогодення
- Деталі
- Статті
- 437
За понад 2,5 роки повномасштабної війни промислова інфраструктура на Півдні України потерпає від ракетних обстрілів. Не оминула біда й один із найбільших елеваторних комплексів Одещини «Сервіс Грейн»: у результаті удару, завданого загарбниками навесні 2022 року, була пошкоджена і знищена частина силосів і вузол приймання вагонів. На сьогодні підприємство відновлюється, працюючи й надаючи послуги з перевалювання сільськогосподарської продукції
Запорука успіху 100-тисячної «перлини» на Півдні — повний спектр послуг
Елеваторний комплекс ТОВ «Сервіс Грейн» є одним із найпотужніших на півдні Одеської області, адже здатен одночасно зберігати до 100 тис. тонн зернових і олійних культур. Розташований у місті Арцизі поблизу залізничної лінії елеватор знаходиться на стратегічній відстані між чотирма основними портами: Одеським і Чорноморським — на півночі, а також Ізмаїльським і Ренійським — на півдні.
Уже майже 15 років «Сервіс Грейн» надає фермерам, сільськогосподарським підприємствам і комерційним структурам повний спектр послуг із доробки, зберігання, відвантаження або перевалювання зернових й олійних культур. Для цього елеватор упродовж кількох черг будівництва, яке стартувало 2007 року, було оснащено всім обладнанням як європейських, так і українських виробників.
Зокрема, конструктивні особливості силосів, виробником яких є вітчизняна компанія KMZ Industries, забезпечують гарантоване збереження необхідних якісних показників сільгосппродукції протягом одного року і більше. Щоб мати можливість зберігати зерно за видами та сортністю, на елеваторі діє 18 силосів місткістю від 3500 до 8500 тис. тонн. Для оперативного зберігання зерна комплекс обладнано конусними силосами загальною потужністю 6500 т того самого виробника.
Ми працюємо з KMZ Industries дуже давно, — розповідає директор ТОВ “Сервіс Грейн” Євген Середа. — Серед основних переваг нашої співпраці, враховуючи роки сумісної роботи, хочу зазначити підвищення якості й професіоналізму з боку співробітників компанії та лояльності з боку керівництва».
Євген Середа, директор ТОВ «Сервіс Грейн»
Для очищення сільгосппродукції, яка надходить на елеватор, установлено сепаратори Buhler, що забезпечують продуктивність до 3000 т/добу. Зернові й олійні культури сушать за допомогою чотирьох установок PETKUS, які мають продуктивність 2000 т/добу і працюють на скрапленому газі.
Таким чином «Сервіс Грейн» допомагає своїм партнерам довести зерно до товарних кондицій і зберегти тривалий час його якісні показники. Завдяки розвинутій інфраструктурі сільгоспвиробники мають можливість притримати зерно до сприятливої ринкової ситуації й продати його за вигіднішою ціною.
Успішно оптимізовано на елеваторі й приймання та відвантаження продукції, що дозволяє одночасно перевалювати як великі, так і малі її партії в стислі строки. Для цього забезпечено приймання зерна з усіх видів автотранспорту, включно з великовантажними автомобілями завдовжки до 22 м, та прокладено 200-метрову залізничну гілку, яка може відвантажувати до 30 вагонів на добу, що суттєво не лише пришвидшує, а й здешевлює доставку до портів.
Усі ці процеси, які роками будували, налагоджували й модернізували, наразі працюють. Як працювали й 2022-го після страшного прильоту ракети, наслідки вибуху якої навіть не зупинили роботу «Сервіс Грейн», хоча її й загальмували.
Як воно, поновитися після обстрілу
За словами Євгена Середи, руйнування елеваторного комплексу після того ворожого удару були доволі масштабними. Передусім довелося ліквідувати пожежу. Потім прибули спеціалісти партнерської компанії, які демонтували аварійні конструкції. «Після ракетного обстрілу експерти KMZ Industries взяли на себе зобов’язання з відновлення складських потужностей комплексу, — розповідає пан Середа. — Проаналізувавши ситуацію, нам було запропоновано до погодження план дій, після чого розпочались роботи. Разом із тим також працювали компанії з відбудови металевих конструкцій, поновлення електромереж й інших супутніх ремонтних робіт».
Як зазначають у KMZ Industries, це був один із перших ремонтів елеватора такого масштабу, що постраждав унаслідок ворожого обстрілу. Фахівці відновили три силоси СМВУ на 5800 т зберігання й один силос на 3900 т, які постраждали на об’єкті.
Нам довелося працювати на елеваторі, який не зупиняв своєї роботи навіть за такої складної ситуації, — розповідає Вячеслав Степанчук, директор із монтажу й будівництва KMZ Industries. — Адже запит замовника був саме на проведення швидкого ремонту й відновлення без вимкнення інших робочих маршрутів».
Вячеслав Степанчук, директор із монтажу й будівництва KMZ Industries
Для цього було встановлено металеву галерею на окремих опорах, щоб мати можливість залучити інші силоси, що на одній гілці з тими, які потребували ремонту. Зверху встановили ланцюговий транспортер, щоб не від’єднувати робочі силоси з маршруту й дати можливість спеціалістам ремонтувати пошкоджені ємності із цієї лінії силосів.
На об’єкті одночасно працювали 20 монтажників заводу й один із найдосвідченіших шефмонтажників, який контролював і корегував процес. «Загалом на ремонт і відновлення чотирьох силосів із демонтажем, виготовленням нових деталей, фарбуванням і монтажем у нас пішло чотири місяці, — констатує Вячеслав Степанчук. — Цей строк уважаю досить вдалим, адже завдання ускладнювалося, зокрема, й необхідністю виготовлення деталей до обладнання, які на нашому заводі не випускали, тому для їх виготовлення потрібен був додатковий час, якого нам бракувало».
Як наголошує директор ТОВ «Сервіс Грейн» Євген Середа, на сьогодні фермерам доступні всі функціональні можливості елеватора.
Щодо цьогорічного завантаження обладнання, то воно, певна річ, недостатнє з об’єктивних причин, серед яких найперше — нижчий за попередні роки врожай і базисні показники збіжжя під час збирання», — каже пан Середа.
Та, попри всі ці перепони й труднощі, елеватор «Сервіс Грейн» працює й обов’язково розвиватиметься й далі. «Маємо багато планів на майбутнє — передусім це подальша робота з нашими незмінними партнерами, — розповідає Євген Середа. — Зокрема, ми й надалі співпрацюватимемо з KMZ Industries, оскільки є силоси, які експлуатуються вже понад 15 років, ми плануємо провести їх детальний огляд із повним розбиранням і замінити зношені деталі на нові, щоб бути впевненими, що вони ще прослужать не один десяток років».