У перший рік війни українська насіннєва компанія «Євросем» не зменшила посіви насіння соняшнику, а навпаки, збільшила їх на 30–40%. І не прогадали, адже аграріям потрібні якісне і недороге насіння. Сезон 2023 року компанія закінчила без залишків — продала все наявні запаси гібридів власного виробництва.

Сьогодні команда впевнено працює й дивиться в завтрашній день. Керівники та співробітники знають одну просту істину — Україна переможе, якщо кожен буде сумлінно робити свою справу. Саме тому якісно сіють і вирощують, сплачують податки, підтримують нашу державу. За цих два роки компанія навіть збільшила свої податкові виплати до бюджету. Щороку на 10–20% підвищує зарплату співробітникам. «Важкі часи народжують сильних людей. А сильні люди обов’язково потім створюють добрі часи», — наголосив під час інтерв’ю для «Агробізнесу Сьогодні» співзасновник і директор компанії «Євросем» Дмитро Шацман.

? Діяльність будь-якої компанії націлено на економічні та фінансові результати, бо це є найголовнішим у бізнесі. Але кожна фірма в агросекторі, крім фінансових, має ще й ціннісні орієнтири. Пане Дмитре, яка філософія цінностей у Вашій компанії?

— Перша цінність — це наші люди. Компанії вже 10 років. І скажу, що у нас достатньо сталий колектив. Є співробітники, які працюють із першого дня заснування компанії. Для нас завжди люди — це перший пріоритет. Навіть з початку війни ніхто не покинув роботу в компанії. Нині маємо близько 50 працівників. Другий пріоритет — наші клієнти. Маю на увазі не лише дистриб’юторів, а й партнерів, з якими вирощуємо насіння, у яких його доробляємо, селекційні компанії. І безумовно в пріоритеті клієнти-аграрії. Ми шукаємо непросто партнерів, з якими можна одномоментно заробити гроші, а людей, з якими можна побудувати якісні бізнесові й дружні відносини. Більшість менеджерів із комерційного відділу «Євросем» — друзі та товариші наших дистриб’юторів. Наші агрономи — друзі тих агрономів, де ми вирощуємо насіння. Дуже болісно сьогодні, що Каховка поки що в окупації. У нас там були партнери, з якими 5–6 років вирощували насіння. Друга зона — Київщина, Сквирський район. Фактично з першого дня заснування компанії там вирощуємо насіння. Наші партнери — непросто партнери, це — наші друзі. Завжди, коли починаємо працювати з новою компанією, то говоримо так, що ми це робимо не лише для того, аби бути з вами в моменті, а для того, щоб вибудувати довгострокові партнерські стосунки. Буває так, що один рік заробили і — все, а далі — втратили людину. А якщо думаєш наперед, то є можливість побудувати якісні довгострокові відносини.

І безмовно — це задоволення наших клієнтів. Так і написано в компанії, що турбота і любов — головне.

? Цих два роки через війну для України — дуже непрості. Ваша компанія не втратила своїх співробітників — усі працюють. Як вдалося пристосуватися до нової реальності?

— У перший тиждень реально не знали, що робити. У нас базовий склад в Борисполі. І було завдання — перевести батьківські форми насіння, готову продукцію звідти. Мали склад і в Харкові, але, на превеликий жаль, частину товару там втратили. До цього — ковід-2019. Така собі репетиція, коли всі навчилися працювати не в офісі, але працювати ефективно. Для мене було, з одного боку, подивом, що наші люди зібралися, максимально мобілізувалися. Я знав, що можу покластися на кожного як на себе у будь-який момент. Було дуже приємно, що наші люди так себе проявили. Навіть конкурентним компаніям намагалися допомогти вивести їхню продукцію. А вони нам також у чомусь допомагали. Фактично в перші дні війни це нас об’єднало, мобілізувало. І буквально за пару місяців вже призвичаїлися працювати в тих умовах.

__________________________

На відміну від багатьох інших європейських насіннєвих компаній, ми навпаки, не зменшили посіви, а збільшили їх на 30–40%, бо знали: нашим аграріям на наступний рік потрібен буде якісний і недорогий посівний матеріал — і не прогадали

__________________________

На відміну від багатьох інших європейських насіннєвих компаній, навпаки, не зменшили посіви, а збільшили їх у перший рік війни. Я знаю, що насіннєві ділянки хтось зменшив у два рази, інші — на 30–40%. А ми, навпаки — збільшили на 30–40%, бо знали: нашим аграріям на наступний рік потрібен буде якісний і недорогий посівний матеріал — і не прогадали. Сезон 2023 року, тобто минулий, закінчили без залишків — усе продали. Посіли більше у 2022 році, щоб 2023 року це насіння реалізувати. Частину ділянок посіяли в Туреччині, але основна частина — 80% була в Україні. Незважаючи на війну, загальний обсяг виробництва збільшили.

Сьогодні можу сказати, що компанія впевнено працює й дивиться у завтрашній день, збільшуємо посіви, тому що перший шок пройшов і досить швидко. Ми зрозуміли: треба працювати й робити свою справу. Наш вклад в перемогу України — це те, що кожен буде робити свою справу якісно і краще, ніж до війни: якісно сіяти, вирощувати, сплачувати податки, підтримувати власну державу. До речі, компанія не переходила на пільгову систему оподаткування. За цих два роки навіть збільшила свої податкові виплати до бюджету України. Зросли і зарплати нашим працівникам - на 10–20%.

? На Херсонщині компанія мала партнерів, які вирощували для вас насіння. Яка там нині ситуація? Ви з Херсонщини перемістилися в Сквирський район на Київщину і завдяки цьому збільшили посівні ділянки?

— У нас були партнери в Каховці, які вирощували нам насіннєві ділянки гібридизації. На сьогодні її ще окуповано. Наші ділянки не постраждали, бо коли почалася війна, ми ще не посіяли. В чому для нас був початок війни проблемним — ми втратили партнерів, які мали нам сіяти ділянки гібридизації розмноження соняшнику. І нам довелося фактично з нуля шукати всіх партнерів. Лишилася та частина, яка на Київщині мала посіяти 40–50%. А інші 50% — це мали бути нові партнери, з якими треба було вибудувати нові відносини. Для багатьох це був перший досвід роботи в насінництві. Такий був момент. А на Херсонщині нічого не сіяли, бо місто звільнили, коли вже все було посіяно.

? Розкажіть детальніше про вашу продукцію. Зважаючи на кліматичні виклики, на які саме гібриди є нині особливий попит в аграріїв?

— Основний для нас продукт, тобто 90% портфоліо, — це насіння соняшнику. Якщо говоримо про посівний матеріал, то зазначу, що загальний вплив на його формування має клімат в Україні і він постійно змінюється. Ще 15 років тому ділянки гібридизації насіння могли розміщувати в Одеській області: в Болградському районі, в Татарбунарах, в Арцизі. Причому за умови, що ділянка гібридизації більш уразлива до посухи, чим звичайний товарний посів. Сьогодні ми розуміємо, що далі ніж на півдні Вінниччини ділянки не можемо розміщувати, бо там не буде врожаю – подібна ділянка гібридизації вимагає набагато м’якші умови для вирощування, ніж товарні посіви.

Історично наші основні клієнти — це Південь, Схід, Центр України, але дуже багато насіння у нас купують господарства на Півдні України. Саме тому ми завжди акцентували на гібридах високої стійкості до посухи, до вовчка і загалом стійких до несприятливих погодних умов та поганої сівозміни. Для прикладу, маємо у портфелі Авалон — класичний гібрид з дуже високою стійкістю до посухи, дуже пластичний. Його аграрії вирощують і по весняному дискуванні, і по нульовій технології обробітку грунту — і що тільки з ним не роблять, а він все одно стабільно дає високі вирожаї. Тому для нас завжди актуальний такий акцент — стійкість до посухи, несприятливих технологічних умови вирощування з порушенням сівозміни, стійкість до вовчка. І бачимо, що класичні гібриди зазвичай стабільніші. Чому кажу про Авалон, бо це класичний гібрид, і він стабільніший за сульфо-гібриди чи Clearfield гібриди.

? Компанія вже не один рік вирощує саме класичні гібриди соняшнику. Будете і надалі надавати їм перевагу, бо вони себе добре показують у сучасних умовах вирощування? Поки що новинок не планується?

— Річ у тім, що Авалон — це новий гібрид, який у нас в портфоліо тільки 5 років, а це небагато. А ще ми кожен рік випробовуємо понад 200 гібридів соняшнику на своїх полігонах. Компанія має наукову платформу «Поле Знань», яка вивчає соняшник і надає послуги з польових досліджень. До речі, компанія «Євросем» входить до міжнародного Консорціуму з вивчення вовчка соняшникового. У рамках цієї роботи в Україні тестуємо сербські гібриди на стійкість до українських рас вовчка.

__________________________

Сьогодні основний акцент — на класичних гібридах, оскільки бачимо, що фермери економлять на добривах і є суттєве порушення сівозміни в центральній і північній Україні

__________________________

Взагалі, якщо говорити про наше портфоліо, то кожні 3–4 роки додаємо один гібрид. Сьогодні основний акцент — на класичних гібридах, оскільки бачимо, що фермери економлять на добривах і є суттєве порушення сівозміни в центральній і північній Україні. Соняшник у 2023 році — одна з небагатьох рентабельних культур. До речі, гібриди компанії себе добре показують у Казахстані протягом трьох років. Фактично попит там більший, ніж можемо запропонувати, тому що нам в Україні бракує насіння. Крім того, гібриди показують себе дуже добре в Румунії, де їх також вирощують у посушливих умовах. Два роки тому у своє портфоліо додали один євролайтинговий гібрид Грут. Але якщо говоримо про найпопулярніший і на який є попит, і на що люди звертають увагу, то це, безумовно, Авалон. Це — флагман нашого портфоліо. На другому місці — сульфо-гібриди, які були дуже популярними останні 2 роки, тому що дозволяють усе ж таки економити на гербіцидах — Старк і Тор. Безумовно, і євролайтинговий гібрид дуже потужний — Пегас. Авалон як класичний і Пегас — це два криголами. Яка б не була жахлива технологія, але вони все одно будуть урожайними.

? А про гібриди кукурудзи що можете розповісти?

— У нас цього року є кукурудза в портфоліо, і вона також з хорошими показниками. Маємо кременистий гібрид кукурудзи Меган ФАО 250. У центральній Україні, де його будуть сіяти, гібрид підходить для поганих попередників. Також у 2024 році пропонуємо два нових гібриди кукурудзи сербської селекції — Аміго й Дієго з 250–320 ФАО. Насправді серби дуже потужні в кукурудзі. Ми знайшли в них два гібриди, які можуть мати добру врожайність в українських умовах, хорошу вологовіддачу, що дуже важливо, адже сушіння нині дуже дороге. Поки що ці гібриди виростили на пробу.

? Нішеві культури є у портфоліо компанії? Можливо у пошуках рентабельності аграрії будуть їх більше сіяти? Які ще культури, за вашими прогнозами, крім соняшнику, будуть прибутковими?

— Якщо говорити про нішеві культури, то компанія «Євросем» входить до Асоціації бобових України. Маємо нут й сочевицю. Але на ці культури вкрай нестабільний попит. Щодо нішевих культур, то ми поводимося так: є ціна — сіємо, немає ціни — не сіємо. А насінництво потребує постійної підтримки та наявності високих репродукцій. Наприклад, цього року є попит на сочевицю, але торік його не було.

? Поговорімо про цінову політику на вашу продукцію. Ви кажете, що компанія розвивається, стабільно сплачуєте податки, підвищує заробітну плату співробітникам. Це завдяки попиту на ваше насіння, чи завдяки підвищенню ціни? Як будете себе в цьому році позиціонувати? Що чекає аграріїв, які є вашими постійними клієнтами?

— У нас маркетинговий сезон почався 1 липня 2023 року і закінчиться 30 червня 2024 року, тобто ціни на продукцію вже були сформовані ще влітку. Якщо говорити про ціни на посівний матеріал, то ми їх не підвищували. Наші сербські партнери вартість батьківських форм насіння перевели із доларів у євро, тобто фактично ціни збільшилися через різницю курсу цих валют. Водночас збільшувалися витрати, пов’язані з вирощуванням, зростанням витрат на логістику, послуг заводів, бо зросли витрати на електроенергію. Також треба підвищувати оплату праці працівників.

Як казав Генрі Форд, треба сконцентруватися на продукції і робити її максимально ефективно, з мінімальними витратами та максимально якісно. Тому ми акцентуємо увагу на якості виробництва, на продуктивності, на врожайності й завдяки цьому на ділянках гібридизації маємо трохи більшу маржу, збільшуємо і податкові виплати, підвищуємо зарплату співробітникам.

? Пане Дмитре, аграрії переживають через те, що багато культур сьогодні — нерентабельні, бо ціни на них останніх два роки занадто низькі. На Вашу думку, що буде далі?

— Світ розвивається циклічно, і економіка також. Сьогодні бачимо потужний вплив війни на нашу країну. Є проблеми з експортом, і додатково — низькі ціни на сільгосппродукцію. Разом це створює великі проблеми для рентабельного виробництва агропродукції. Але ж ми пам’ятаємо 2020–2021 роки, тоді інша була ситуація і ціни на продукцію були високими.

Нині — період низьких цін. Думаю, що цього року сільське господарство досягло того піку спаду. І наступний рік уже принесе підвищення цін. Навіть якщо витрати і будуть такими самими. Хоча цьогоріч трохи дешевшими стали гербіциди, дещо впали ціни на добрива. Сподіваюся, що наступного сезону аграріям вдасться заробити або як мінімум вийти на межу незбитковості. Я вірю в Україну і в Перемогу. В такі кризові моменти треба дивитися на себе, на своє виробництво. Важкі часи народжують сильних людей. А сильні люди створюють щасливі часи. Такі важкі ситуації нас загартовують, роблять сильнішими. Коли стане трохи легше, то це дозволить розбудувати квітучий сад у цій країні.

? У будь-якому разі треба сіяти. Земля — це такий ресурс, який треба обробляти, засівати — зупинятися не можна в жодному разі.

— Зупинка для мене — це кінець. Треба проаналізувати, що ти робиш не так, де можеш зменшити, оптимізувати, покращити, мінімізувати. Це якраз той час, коли треба максимально аналізувати свою діяльність, щоб вона була максимально ефективною.

EvoPac™ — новітнє пакування засобів захисту...

Ступінь технологічності всіх елементів у застосуванні засобів захисту рослин надважливий не лише...

Міндобрива для соняшнику

Як розрахувати оптимальну стратегію мінерального живлення посівів соняшнику з урахуванням поточних...

Огляд ефективних рішень захисту кукурудзи від...

Протягом останніх двох років, періоду війни в Україні, спостерігається тенденція до зменшення площ...

АгроТренди

Чорний горіх: види та технологія вирощування

38546
Чорний горіх, поки це дерево не стало у нас особливо популярною культурою. Чорний горіх є найближчим родичем такого відомого нам волоського горіха, який ми звикли вирощувати у себе на ділянках і...

Виробництво та перспективи чорного часнику

27380
Нещодавно український медійний простір сколихнула новина - виявляється у світі вже давно популярний чорний часник. Більше того, він вважається найсолодшим овочем. Відразу допитливі фермери почали...

Експерт розказав, скільки потрібно вкласти в гектар овочів

14320
Не секрет, що потенціал овочевої галузі в Україні далеко не реалізований. Ми і досі щороку імпортуємо десятки і сотні тисяч різноманітних овочів, починаючи із цибулі та часнику і закінчуючи...

Про нас

Сайт "Агрономія сьогодні" - агрономічний довідник для фермерів та агрономів. На нашому сайті ви знайдете інформацію про вирощування, підживлення та захист сільськогосподарських культур.
Маршала Гречка, 13
+38 (044) 494 09 52
office@agronomy.com.ua

Останні новини

Використання матеріалів

Використання матеріалів і новин із сайту видання «Агрономія Сьогодні» дозволяється лише за умови посилання на http://agronomy.com.ua/. Для новинних та інтернет-видань обов'язковим є пряме, відкрите для пошукових систем, гіперпосилання у першому абзаці на процитовану статтю чи новину.