Зима 2026 року в Україні обіцяє бути складною для ринку тепличних овочів через перебої з електроенергією та зростання цін на енергоносії. Українське виробництво помідорів, огірків, зелені та капусти скорочується до мінімуму, а імпортна продукція, переважно з Туреччини, заповнює полиці супермаркетів.

Експерт із аграрного ринку, координатор проєкту EastFruit Weekly Ukraine Олександр Хорєв пояснив, чому українські овочі стають “золотими”, які країни замінять місцевих виробників і як імпорт потрапляє до України без відкритих портів.

Власних овочів не більше 10%

За словами Олександра Хорєва, у період із листопада по лютий-березень, а іноді й до квітня, частка українських тепличних овочів на ринку становить лише 10% або менше. Причина – дорожнеча енергоносіїв, необхідних для опалення теплиць.

«В період з листопада по лютий-березень місцеве виробництво тепличних овочів практично відсутнє. Можливо, до 10%, а то і менше, цієї продукції виробляється українськими компаніями, саме через дорогі енергоносії», – зазначає Хорєв.

Він наголошує, що йдеться не лише про електроенергію:

«І тут не тільки електроенергія, тут всі види енергоносіїв, якими можна проводити опалення, отоплення теплиць, щоб вирощувати продукцію. Вони в нас дорожчають з кожним роком, гривня девальвує і виробництво цієї продукції стає просто золотим».

Хто постачає овочі до України взимку

Основна частина тепличних овочів взимку імпортується. Головним постачальником є Туреччина:

«Традиційно в період з листопада по лютий-березень чи навіть квітень – ми користуємося саме імпортною продукцією, в першу чергу з Туреччини. Так сталося, що в них це основний сезон іде, і вони постачають на всю континентальну Європу, і інші країни тепличні овочі в цей період», – пояснює експерт.

Причина проста — природні кліматичні умови:

«Тому що енергоносії у них коштують рівно нуль, тому що вирощуються завдяки природним факторам, кліматичним умовам. І там тільки маркет іде по доставці і собівартості виробництва».

Чому українські овочі дорожчі за імпортні

Українські ж овочі присутні в супермаркетах, але їх купують лише ті, хто свідомо підтримує локальних виробників і готовий платити в рази більше. Навіть якщо українська продукція буде на полицях магазинів, її ціна значно перевищуватиме імпортну.

«Наша ж продукція стає набагато дорожча, ніж імпортна, хоча і присутня, і буде присутня в супермаркетах, ми сподіваємося, цього сезону, але цінники будуть різнитися. Але ще раз кажу, що ціни на порядок у декілька разів відрізняються від тієї ж турецької продукції», – наголошує Хорєв.

Яких цін варто очікувати взимку

За словами експерта, у пікові періоди ціни можуть сягати рекордних значень:

«Як показує практика, гуртові ціни на тепличну овочину, вони досягали максимум там в період піку новорічних свят, наприкінці січня, це було і 150, і 160 гривень, і вище. Ну, це загалом тепличні овочі».

А місцева продукція українського виробництва, вона і за 200 гривень переходила”. Проте попит на таку продукцію обмежений:

“А місцева продукція українського виробництва, вона і за 200 гривень переходила. Але зазначу, при цьому обсяги продажів, вони дуже незначні невеликими обсягами. І назвати це якоюсь, ну, гуртовою торгівлею, дуже важко”

Проте такі ціни триматимуться лише там, де зберігається мінімальний попит:

«Вони все одно зростуть тільки до межі, поки люди не перестануть купувати, поки буде хоч якийсь попит», – додає Хорєв.

За нинішніх економічних умов більшість українських домогосподарств скорочують витрати на продукти, які не належать до товарів першої необхідності.

«За такими цінами ми, звісно, розуміємо, що населення, яке в період війни тільки біднішає, не може собі дозволяти купувати ці продукти, які, до речі, не є самими необхідними в продуктовому кошику», – зазначив експерт.

Таким чином, внутрішній ринок у зимовий період формуватиметься не стільки попитом на українську продукцію, скільки конкуренцією з імпортом, який фактично визначатиме цінову межу.

Чи може ціна зрости без обмежень?

Експерт підкреслює, що подальше зростання обмежується доступнішим імпортом.

«Тому ціни будуть зростати, але їх буде постійно стримувати ціна на імпортну продукцію. Якщо імпорта буде дешевше, як би ми не любили українське, місцеве, як би ми не казали, що це якісь тепличні овочі, що вони вирощені, якось, може, не за тими технологіями, але все одно перевагу віддають, в першу чергу, доступнішій продукції», – зазначив Хорєв.

 

Пише komersant.ua.

KMZ Industries: рішуче дивимось у майбутнє

Наша зустріч із колегами з KMZ Industries — провідного виробника елеваторного обладнання України —...

Виставка інновацій

Враженнями від виставки AGRITECHNICA 2025 ділиться провідний експерт з цифровізації агросектору,...

4 ґрунтообробітки для кукурудзи: що працює?

На базі підприємства «Полтава-Сад» у Полтавській області відбувся демополігон проєкту «Прибуткове...

АгроТренди

Вихід українського агробізнесу та фермерства на світові ринки разом з Alibaba.com та ESS

1606
Українські виробники агропродукції та фермери отримали потужний інструмент для масштабування свого бізнесу — міжнародну торгову платформу Alibaba.com , якою щодня користуються понад 40 мільйонів...

Чорний горіх: види та технологія вирощування

61425
Чорний горіх, поки це дерево не стало у нас особливо популярною культурою. Чорний горіх є найближчим родичем такого відомого нам волоського горіха, який ми звикли вирощувати у себе на ділянках і...

Виробництво та перспективи чорного часнику

38920
Нещодавно український медійний простір сколихнула новина - виявляється у світі вже давно популярний чорний часник. Більше того, він вважається найсолодшим овочем. Відразу допитливі фермери почали...

Про нас

Сайт "Агрономія сьогодні" - агрономічний довідник для фермерів та агрономів. На нашому сайті ви знайдете інформацію про вирощування, підживлення та захист сільськогосподарських культур.
Маршала Гречка, 13
+38 (044) 494 09 52
office@agronomy.com.ua

Останні новини

Використання матеріалів

Використання матеріалів і новин із сайту видання «Агрономія Сьогодні» дозволяється лише за умови посилання на http://agronomy.com.ua/. Для новинних та інтернет-видань обов'язковим є пряме, відкрите для пошукових систем, гіперпосилання у першому абзаці на процитовану статтю чи новину.