Такими є результати щорічного галузевого дослідження Інфраструктурний індекс 2024, який проводить Європейська Бізнес Асоціація з юридичними фірмами Arzinger та Sayenko Kharenko.

 Інвестиції та відновлення

Водночас у 2024 році такі інвестиції здійснювали 59% компаній. Більшість інвестицій була спрямована на модернізацію наявних об'єктів (59% компаній), нові потужності та інфраструктуру (44%), придбання готових об'єктів (16%).

Більшість підприємств інвестували з метою покращення логістики, а також для розширення географії присутності всередині та за межами Україні.

Очікувано, у 2024 році здебільшого компанії залучали власні кошти (79% компаній), а також боргове фінансування (30%). Грантове фінансування для інвестицій залучали тільки 9%. Серед джерел походження фінансування іноземні інвестиції складають 39%, українські – 61%.

Серед основних факторів, що стримують компанії від фінансування, це фокус на стабільній роботі наявної інфраструктури та ризик втрати об’єктів через безпекову ситуацію. Серед інших факторів також нестача зовнішнього фінансування та власних коштів.

Збитки від війни

У 2024 році значна частина бізнесів (53%) повідомила про прямі збитки внаслідок бойових дій, при цьому майже половина з них оцінила ці збитки як суттєві. Втім майже половина компаній (41%) вже відновила пошкоджене, решта планують відновлення або найближчим часом (25%), або вже після війни (28%). Тільки 6% зазначають, що відновлення неможливе або недоцільне.

У планах 45% респондентів – стягнення збитків, спричинених бойовими діями. Кількість компаній, які планують стягнення збитків, збільшилась на чверть з 2023 року. З них наразі компанії знаходяться на наступних етапах:

• фіксація пошкоджень та збір доказів (41%)
• оцінка збитків (38%)
• пошук консультантів (23%)
• відкрите кримінальне провадження (21%)
• подання позовів про стягнення збитків (10%)

Основні виклики для галузі

Найбільш актуальним питанням у 2024 для учасників опитування є брак кадрів (69% респондентів). Зростання логістичних витрат негативно вплинуло на 65% бізнесів. Серед інших викликів: обмежена діяльність морських терміналів та небезпека судноплавства, зменшення попиту, скорочення експорту та імпорту через зниження виробництва, дефіцит електроенергії.

Дороги та пасажирські перевезення

82% респондентів підтримують запровадження платних доріг, втім більшість зазначає умову попереднього покращення якості дорожньої інфраструктури.

До топ-3 невирішених проблем пасажирських перевезень респонденти віднесли:

1. Низьку якість та доступність громадського транспорту (57%)
2. Організацію міжміських пасажирських перевезень неліцензованими перевізниками (51%)
3. Недостатню інтеграцію різних видів транспорту для забезпечення мультимодальних перевезень (49%)

Пріоритети держави для стабілізації ринку

Для підтримки логістичної галузі та стабілізації ринку, на думку бізнесу, держава має зосередитися на розблокуванні морських перевезень та відкритті портів, забезпеченні доступного страхування ризиків для інвесторів, розвитку державно-приватного партнерства, а також прийнятті закону про залізничний транспорт та цільовій підтримці відновлення пошкоджених терміналів й інфраструктури.

Більшість респондентів опитування (75%) підтримують ідею розділення Міністерства розвитку громад і територій та утворення профільного ЦОВ.

Приємно відзначити результати індексу, які засвідчують, що незважаючи на значні збитки, кадровий голод та інші виклики, у переважної частини бізнесу зберігається позитивна тенденція на розвиток. 67% компаній планують інвестиції! У період війни це сприймається як ще один фронт, який тримають компанії транспортного сектору. В цьому контексті, цілком доречним виявилося обговорення на інфраструктурному заході новин про оновлення правил і процедур таких інвестиційних механізмів, як індустріальні парки, значні інвестиції і публічно-приватне партнерство”, – коментує результати опитування Марина Шарапа, партнер Arzinger.

Тимур Енхбаяр, радник АО «Саєнко Харенко», підсумовуючи результати інвестиційного блоку опитування, звернув увагу на те, що після певного покращення ситуації минулоріч, в цьому році ми знову спостерігаємо зростання рівня збитків від бойових дій та рівня завданої шкоди. Незважаючи на це 59% компаній транспортної галузі фактично інвестували цього року в розвиток бізнесу та 67% компаній планують інвестувати в розвиток бізнесу у 2025 році. При цьому, досить очікувано компанії здебільшого використовують власні кошти та сфокусовані на покращені логістики, розширенні географії, енергетичній незалежності та безпеці.

Довідково:

Інфраструктурний індекс – проводиться Європейською Бізнес Асоціацією з 2020 року.

У цьогорічному Індексі ми оцінювали стан транспортної галузі на третьому році повномасштабної війни, основні виклики та перспективи. Дослідження охопило інвестиційні плани бізнесів, оцінку завданих збитків, а також пропозиції бізнесу щодо відновлення та розвитку ринку.

Участь в опитуванні взяли фахівці сфери транспорту та логістики з 56 членських компаній Асоціації. Опитування проводилося протягом 22 жовтня – 22 листопада 2024 року. Головні партнери дослідження – юридичні фірми Arzinger та Sayenko Kharenko.

Невеликі універсали

У класичному сегменті МТЗ вітчизняні аграрії дедалі частіше звертають увагу на сучасні комфортні...

Активний тоді, коли сходять бур’яни

Як зміни клімату впливають на ефективність ґрунтових гербіцидів у посівах кукурудзи Кліматичні...

KMZ Industries: рішуче дивимось у майбутнє

Наша зустріч із колегами з KMZ Industries — провідного виробника елеваторного обладнання України —...

АгроТренди

Вихід українського агробізнесу та фермерства на світові ринки разом з Alibaba.com та ESS

1616
Українські виробники агропродукції та фермери отримали потужний інструмент для масштабування свого бізнесу — міжнародну торгову платформу Alibaba.com , якою щодня користуються понад 40 мільйонів...

Чорний горіх: види та технологія вирощування

61448
Чорний горіх, поки це дерево не стало у нас особливо популярною культурою. Чорний горіх є найближчим родичем такого відомого нам волоського горіха, який ми звикли вирощувати у себе на ділянках і...

Виробництво та перспективи чорного часнику

38934
Нещодавно український медійний простір сколихнула новина - виявляється у світі вже давно популярний чорний часник. Більше того, він вважається найсолодшим овочем. Відразу допитливі фермери почали...

Про нас

Сайт "Агрономія сьогодні" - агрономічний довідник для фермерів та агрономів. На нашому сайті ви знайдете інформацію про вирощування, підживлення та захист сільськогосподарських культур.
Маршала Гречка, 13
+38 (044) 494 09 52
office@agronomy.com.ua

Останні новини

Використання матеріалів

Використання матеріалів і новин із сайту видання «Агрономія Сьогодні» дозволяється лише за умови посилання на http://agronomy.com.ua/. Для новинних та інтернет-видань обов'язковим є пряме, відкрите для пошукових систем, гіперпосилання у першому абзаці на процитовану статтю чи новину.