ПРО НАС

Бренд "Агрономія сьогодні" забезпечує різноманітні потреби у веденні аграрного бізнесу, виробництві аграрної продукції для людей, які займаються сільським господарством.

Наша пристрасть - допомогти аграріям заробляти гроші, економити час та збільшувати своє задоволення у фермерському бізнесі.

На сторінках нашого сайту ви завжди знайдете актуальну інформацію з вирощування та захисту рослин. а також безліч іншої інформації, що допоможе вам у веденні бізнесу.

Вирощування грибів в Україні справа не нова, однак на сьогодні ми маємо одні з найнижчих показників у цій галузі в Європі. Українські ферми вирощують близько 50 тисяч тонн  грибів щороку, здебільшого вирощують печериці. Для порівняння: у сусідній Польщі щороку вирощують понад 370 тис. тонн грибів.

Про те, які гриби популярніші в Україні, яка рентабельність їх вирощування та які напрямки збуту є найбільш ефективними читайте у нашому інтерв"ю з менеджером проектів компанії "Мікопром" Олександром  Чуніхіним.

Чому і коли ви вирішили займатися вирощуванням грибів?

У 1991 році ми організували мале багатопрофільне підприємство. Основними напрямками діяльності підприємства були виробництво сільськогосподарської продукції та впровадження нових технологій в сільському господарстві (я маю вищу сільськогосподарську освіту і ступінь кандидата сільськогосподарських наук). .

У той період в Україні починало розвиватися вирощування грибів. Галузь перебувала в зародковому стані. У той же час в Європі і США грибоводство вже було високо розвинутою галуззю.

Проаналізувавши становлення галузі в світі та тенденції її розвитку, ми вирішили що в Україні з її величезними сировинними ресурсами (маються на увазі відходи сільськогосподарського виробництва, харчової та переробної промисловості) ця галузь має величезні перспективи (докладніше можна ознайомитися з циклом публікацій за посиланням: micoprom.ru. І ми не помилилися. у 1992 році на базі тодішнього Херсонського плодоовочторгу нами було організовано спільне великомасштабне вирощування гливи. Приблизно 600-700 кг свіжих грибів на добу. На ті часи це було дуже багато. По суті це було перше виробництво гливи такого масштабу в Україні і взагалі в країнах СНД.

Всупереч побоюванням що будуть проблеми зі збутом нам вдалося налагодити стійку реалізацію продукції. Далі були організація декількох лабораторій з виробництва міцелію, велике виробництво шампіньйонного компосту, кілька шампіньйонних комплексів. Буквально на початку 21 століття ми почали серйозно займатися такими грибами як шиітаке, фламмуліна (зимовий опеньок), тополиний опеньок, гіпсізігус і інші. 

Які види грибів в Україні користуються найбільшим попитом?

Рівень попиту на ту чи іншу продукцію характеризується перш за все обсягами її реалізації за певний період (доба, тиждень, місяць і тощо.). Ситуацію з попитом на гриби коротко можна сформулювати наступним чином: попит є на ту продукцію, яка стабільно присутній на ринку. Тобто, на будь-які гриби, які з'являються на ринку і присутні на ньому стабільно, існує високий попит. На сьогоднішній день на ринку України стабільно присутня лише печериця. На неї, природно, і найвищий попит (обсяги реалізації). Присутність гливи нестабільна. Вона з'являється в основному тільки в перехідні періоди кінець зими - весна і кінець літа - осінь.У ці періоди попит на неї такий же як і на печерицю. Всі інші гриби (шиїтаке, гіпсізігус, зимовий опеньок, тополиний опеньок і тощо.), які належать до так званих «екзотичних» грибів, присутні в основному тільки на ринках Києва, Одеси, Дніпра.

У цих містах на них попит дуже високий. Але це гриби поки що зовсім іншої цінової категорії і, відповідно, орієнтовані на інші категорії покупців. Попит на них дуже високий серед тих, хто може собі дозволити їх купити. Міркувати ж про попит на продукцію серед тих, хто не може собі дозволити її купити, просто не коректно.

Наскільки рентабельно вирощувати гриби?

Рівень рентабельності залежить від багатьох факторів. З них можна відзначити два ключових: 1) собівартість продукції (яка в свою чергу також залежить від багатьох факторів) і 2) реальна ринкова ціна цієї продукції. Чим нижча собівартість і вище ціна реалізації тим вище рентабельність. Рентабельність виробництв по вирощуванню шампіньйонів і гливи знаходиться в межах 40-70%. Рентабельність вирощування так званих «екзотичних» грибів поки що ніколи не буває нижче 100%.

Гриб шиїтаке, наскільки він популярний в українського споживача?

Шиітаке як і інші «екзотичні» гриби популярні серед тих, хто, так скажімо, має дохід вище середнього. Тобто, якщо говорити про споживачів, які готові викласти 200 і більше гривень за 1 кг грибів, то ці гриби серед цієї категорії можливо навіть популярніші печериць. Для інших споживачів це поки що продукт, виключно для «особливих» випадків. Але так буде не завжди. Собівартість цих грибів не набагато вища, ніж собівартість гливи та печериць.Приблизно на 20-25%. А ціна за якою вони продаються, знаходиться в межах 180-250 грн. за 1 кг. Тобто, в 3 - 4 рази вища (до речі це теж характеристика популярності). При відповідному насиченні ринку ціни на ці гриби повинні знизитися до 95-150 грн. Відповідно розшириться коло споживачів і збільшиться популярність.

З чого варто починати тим, хто хоче цим займатися: оптимальний розмір ферми, які будуть капіталовкладення, на чому можна зекономити?

Всім, хто прийняв рішення всерйоз зайнятися вирощуванням грибів перш за все необхідно усвідомити, що для створення стабільного високо рентабельного виробництва потрібні певні інвестиції. Ці інвестиції в залежності від виду грибів, ступеня завершеності виробництва, стану вихідної виробничої бази і знаходяться в межах 100 - 300 доларів США з розрахунку на кожен 1 м2 майбутнього виробництва.Наприклад, якщо Ви плануєте організувати підприємство з вирощування будь-яких грибів на площі 1000 м2 (включаючи господарсько побутові та допоміжні приміщення, площа яких зазвичай становить 10-15% від загальної площі) то Вам слід розраховувати на суму капітальних вкладень від 100 до 300 тисяч доларів.

Точна сума може бути розрахована тільки в процесі розробки професійного проекту після узгодження технічного завдання з розробниками такого проекту.Тому, після попередньої оцінки своїх можливостей по залученню інвестицій наступними кроками повинні бути розробка технічного завдання на проектування та замовлення розробки відповідного проекту. Слід зазначити що при правильній організації виробництва капітальні витрати окупаються упродовж 1,8 - 3,5 років. Це залежить від виду грибів, ступеня завершеності виробничого циклу і регіональних особливостей.

Яких-небудь рекомендацій за оптимальними розмірами виробництва не існує. Коректніше говорити про мінімальні і максимальні розміри грибивничого господарства.При вирощуванні печериць і гливи мінімальна ємність однієї виробничої одиниці (камери вирощування) становить 10 тон субстрату. Залежно від ярусності і виду грибів (глива або печериця) площа такої виробничої одиниці становить 60-90 м2.

При вирощуванні шиітаке і інших «екзотів» мінімальна ємність однієї виробничої одиниці становить 5 тонн субстрату. Відповідно площа 30-50 м2. Рекомендована максимальна (гранична) ємність однієї виробничої одиниці для печериці становить 100 тон компосту, для гливи - 50 тон субстрату і для «екзотів» - 25 тон субстрату.Заощадити при організації ферми можна тільки одним єдиним способом. Необхідно відмовитися від різного роду експериментів, проб і помилок (типу я хочу спробувати в підвалі на малій кількості субстрату а потім ....).

Такого роду експерименти і проби призводять тільки до зайвої витрати грошей, оскільки виробничий досвід, отриманий при кустарному або напівкустарному вирощуванні абсолютно даремний на промисловому або напівпромисловому виробництві.Будь він хоч позитивний хоч негативний. Більш детально ознайомитися з алгоритмами організації успішних господарств можна в статтях «Вирощування грибів: алгоритм успіху» за посиланням micoprom.ru  або подивившись відеоролик за посиланням youtube.com

Які класичні помилки допускають новачки?

Головними і найбільш поширеними помилками на етапі планування виробництва є такі:

1) проведення різних експериментів з вирощування грибів в кустарних або напівкустарних умовах з метою «спробувати» про який ми згадували раніше.

2) збір різної інформації на сумнівних формах, чатах, ютуб каналах і інших інтернет ресурсів. Справа в тому що 90-95% інформації, яка «гуляє» в інтернеті щодо вирощування грибів це або відвертий лохотрон, який обіцяє «золоті гори» без серйозних інвестицій або дилетантська «дичина» аж до заперечення стандартних технологічних регламентів.Завдяки такій інформації можна понести такі збитки що на другий шанс елементарно не залишиться грошей. А «відокремити зерна від плевел» (решта 5-10% інформації) здатний тільки вже сформований професіонал.

3) недостатнє опрацювання питань збуту і відсутність аналізу ємності і кон'юнктури ринку.

4) недостатнє опрацювання економічної моделі майбутнього виробництва. На етапі облаштування виробництва головними помилками є: 1) відсутність професійного проекту та облаштування виробництва за принципом «вплутатися в бійку а потім видно буде».2) захоплення кустарщиною і безмірне кулібнічество. Ця помилка головним чином випливає з тих помилок, які були допущені на етапі планування виробництва. Замість того щоб замовити професійне обладнання та оснащення початківець грибовод намагається щось ліпити «на коліні» керуючись знову ж тими «знаннями» і порадами, які він почерпнув на просторах Інтернету від кустарів і дилетантів.

Які канали збуту виглядають найбільш перспективними?

Це питання багато в чому залежить від регіональних особливостей. У тих регіонах де ринок грибів досить добре сформувався найкраще працювати з торговими мережами або з підприємцями, які займаються роздрібним продажем. У тих регіонах, де ринок грибів перебуває в зародковому стані, найоптимальнішим є відкриття власного фірмового магазину з оформленням (реєстрацією) торгової марки. Це дасть на майбутнє серйозний бонус: ймовірну оптову торговельну площадку для тих, хто буде організовувати нові грибні виробництва. 

Наші партнери

Як правильно зберігати цибулю

Цибуля — дуже корисний овоч, який здатний захистити людину від різних хвороб. Але сам він досить...

Бедформер — утворювач гряд

Щоб отримати хорошу грядку для овочів, зокрема картоплі, ягід чи квітів, створено спеціальну...

Чи потрібно десикувати кукурудзу?

Цьогоріч, як втім і у всі попередні роки, збирання врожаю пізніх культур дещо забарилося. Причини...

АгроТренди

Експерт розказав, скільки потрібно вкласти в гектар овочів

4472
Не секрет, що потенціал овочевої галузі в Україні далеко не реалізований. Ми і досі щороку імпортуємо десятки і сотні тисяч різноманітних овочів, починаючи із цибулі та часнику і закінчуючи...

Виробництво та перспективи чорного часнику

10362
Нещодавно український медійний простір сколихнула новина - виявляється у світі вже давно популярний чорний часник. Більше того, він вважається найсолодшим овочем. Відразу допитливі фермери почали...

Чорний горіх: види та технологія вирощування

10044
Чорний горіх, поки це дерево не стало у нас особливо популярною культурою. Чорний горіх є найближчим родичем такого відомого нам волоського горіха, який ми звикли вирощувати у себе на ділянках і...

Про нас

Сайт "Агрономія сьогодні" - агрономічний довідник для фермерів та агрономів. На нашому сайті ви знайдете інформацію про вирощування, підживлення та захист сільськогосподарських культур.
Маршала Гречка, 13
+38 (044) 494 09 52
office@agronomy.com.ua

Останні новини

Використання матеріалів

Використання матеріалів і новин із сайту видання «Агрономія Сьогодні» дозволяється лише за умови посилання на http://agronomy.com.ua/. Для новинних та інтернет-видань обов'язковим є пряме, відкрите для пошукових систем, гіперпосилання у першому абзаці на процитовану статтю чи новину.